Distansarbetsdag för expert i cirkulär ekonomi
Du vet väl redan vilka som är med i din grupp under distansarbetsdagen? Med gruppen samlas ni under dagen i en gemensam kommunikationskanal. Se video 1 nedan och börja sedan din första arbetstur. Din dag som expert i cirkulär ekonomi börjar nu! Ha en riktigt trevlig distansarbetsdag!
Arbetsuppgifter
Bekanta dig med avfallsguiden
I den här uppgiften bekantar du dig med sortering av avfall. Öppna HRM:s avfallsguide via denna länk och bekanta dig med hur man använder den. Skriv in ett skräp i rutan så får du instruktioner för hur man sorterar skräpet.
Vilken typ av avfall uppstår i olika företag? Hur sorteras de? Prova åtminstone följande:
Exempel på avfall från företag är…
- mediciner (Terveystalo)
- träavfall (Metsänhoitoyhdistys)
- gamla telefoner (Telia)
- tygbitar (Martela)
Hitta på ännu åtminstone tre exempel och skriv ner dem på papper.
I olika delar av Finland sorteras skräp på lite olika sätt. Ta reda på ifall ditt eget avfallsbolag har en sorteringsguide. Skriv in i Googles sökfält din egen hemkommun + avfallsbolag. På avfallsbolagets sidor hittar du kanske en annorlunda avfallsguide. Prova också att använda den.
Bekanta dig med nyheter
Bekanta dig med dagens tidning antingen i tryckt form ifall ni har en papperstidning hemma, eller elektroniskt på en nyhetssida på webben (till exempel https://svenska.yle.fi/). Fundera på följande frågor och gör anteckningar:
- Vilka offentliga tjänster minns du? Finns de nämna i nyheterna?
- Har man nämnt några privata marknadens aktörer, det vill säga företag, i nyheterna?
- Vad lärde du dig i nyheterna om samhället i dag?
- Varför är det viktigt att du som medborgare vet vad som händer i omvärlden och samhället?
Instruktioner inför personalmötet
1. Se video 2 nedan.
2. Efter att ni sett videon ska ni samlas i kommunikationskanalen och börja personalmötet.
3. Berätta turvis i vilket yrke ni arbetar och presentera en av arbetsuppgifterna som ni förberett er att presentera. En del av uppgifterna som presenteras får hela gruppen delta i.
4. Har ni några frågor om arbetsuppgifterna? Nu är en bra stund att be de andra medlemmarna i gruppen om hjälp.
5. Då ni avslutat rundan får ni fortsätta enligt arbetsturslistan till följande arbetsuppgifter. Lycka till!
Ett kolneutralt Lidl 2025
En stor del av företag strävar till att minska sina koldioxidutsläpp. Många företag skulle vilja vara kolneutrala, alltså minska sin klimatpåverkan till noll. Företag har olika planer för att uppnå detta. Till exempel matbutiken Lidl har som mål att vara kolneutrala år 2025. Ta reda på vad det betyder genom att se denna video. Du kan välja svensk textning i inställningarna.
Skriv ner tre saker som Lidl gör för att minska sina koldioxidutsläpp. Gör en plansch där du presenterar klimainsatserna du skrivit ner.
Bekanta dig med cirkulär ekonomi
Bekanta dig med cirkulär ekonomi genom att se följande video om ämnet:
Nya innovationer från cirkulär ekonomi
I cirkulär ekonomi strävar man samtidigt till att minska klimatpåverkan och skapa affärsverksamhet.
Du bekantade dig tidigare med sortering av avfall från olika företag. Ta nu reda på hur man kunde utnyttja samma skräp. Vad kunde man tillverka av dem?
Hitta ännu på en helt ny produkt eller ett föremål, som är byggt av skräp eller saker som gått sönder. Rita produkten och namnge den. Vem kunde använda produkten och var kunde man sälja den?
Budgetering
Olika familjer satsar på olika saker – en del på hobbyer, en del på mat, en del på elektronik. Också antalet medlemmar i familjen påverkar utgifterna och användningen av pengar. Det är viktigt att kunna budgetera för att balansera de egna inkomsterna och utgifterna.
Fundera på följande frågor gällande budgetering:
- Vad är nödvändigt i din egen vardag?
- Vad kunde du tänka dig ge upp eller skaffa på annat sätt?
- Hur kunde du hantera din egen ekonomi?
Ät lunch och återhämta dig genom att gå ut!
Undersökning om delningsekonomi
I denna uppgift ska du göra en enkätundersökning.
Ta först reda på vad delningsekonomi betyder. Försök minnas vad som sagts om temat under lektionerna. Se också videon om förlängning av produktens livscykel och delning.
Gör en kort beskrivning av delningsekonomi, alltså förklara vad delningsekonomi betyder. Du kommer att läsa den här beskrivningen för dina intervjupersoner innan du ställer frågorna.
Din uppgift är sedan att undersöka hur människor förhåller sig till delningsekonomi, alltså vad de kunde tänka sig att dela / låna / hyra i stället för att äga.
Gör en lista över saker som kunde lämpa sig att dela / låna / hyra och som du vill undersöka. Hitta på åtta saker.
Intervjua minst sex personer, till exempel skolkompisar och familjemedlemmar. Fråga dem om varje sak du skrivit upp, ifall de kunde tänka sig att dela saken med andra i stället för att äga själv. Skriv upp vad de svarar. Kom ihåg att berätta vad delningsekonomi är i början av intervjun.
Rita ett stapeldiagram som visar resultaten enligt anvisningarna nedan.
Ta ett tomt papper och rita långa streck i vänstra och nedre kanten enligt modellen nedan. Skriv i nedre kanten bredvid varandra de saker som du frågade om. Skriv i vänstra kanten nerifrån upp siffrorna från 1 till största antalet röster.
Kolla hur många intervjupersoner som kunde tänka sig att dela/låna/hyra varje sak. Rita en stapel på rätt ställe för varje sak.
Bekanta dig med ett företag
Gå till Företagsbyns hemsida foretagsbyn.fi
Gå till sidan ”Kontaktuppgifter” och hitta Företagsbyn för din egen region.
Bekanta dig med partnerföretagen längst nere på sidan för Företagsbyn för din egen region.
Bekanta dig med ett företag som intresserar dig och svara på följande frågor:
- Vad gör företaget?
- Vilken typ av service eller produkter erbjuder företaget?
- Ta reda på vilka olika yrken man kunde ha inom företaget med hjälp av hemsidan. Ta reda på tre olika yrken.
Förbered dig att presentera dina svar under dagens sista personalmöte som börjar snart!
Personalmötets gång
1. Se video 3 nedan.
2. Efter att ni sett videon ska ni samlas i kommunikationskanalen och börja personalmötet.
3. Berätta i tur och ordning:
- Två saker som du lärt dig idag.
- Vad tycker du att har varit roligt i distansarbetsdagen?
4. Ta fram era svar på uppgiften ”Bekanta dig med ett företag”. Berätta turvis era svar för varandra.
5. Tacka varandra för den gemensamma distansarbetsdagen! Bra jobbat!