Försäljningsexpertens distansarbetsdag

Du vet väl redan vilka som är med i din grupp under distansarbetsdagen? Med gruppen samlas ni under dagen i en gemensam kommunikationskanal. Se video 1 nedan och börja sedan din första arbetstur. Din dag som försäljningsexpert börjar nu! Ha en riktigt trevlig distansarbetsdag!

Arbetsuppgifter

Bra kundservice

Bra kundservice gör kundens upplevelse behagligare. En kund som fått bra betjäning är också mer sannolik att besöka företaget på nytt. En vänlig betjäning som beaktar kundens behov påverkar också försäljningen. En bra försäljare närmar sig kunden genom kundens behov och berättar på vilka sätt kundens liv eller arbete skulle underlättas genom den produkt eller tjänst företaget säljer.

Hurdan är bra kundservice? Skriv ner fem saker på papper.

Säljpitch (uppgift som presenteras)

Förbered en säljpitch, alltså en kort presentation, av en produkt eller tjänst. Hitta själv på produkten eller tjänsten du säljer. Öva på att presentera pitchen. Om du har någon där hemma som jobbar på distans, kan du framföra pitchen för dem.

Du kan använda till exempel följande frågor som stöd då du planerar din pitch:

  • Vem är du och vad är ditt yrke?
  • Vilken produkt eller tjänst säljer du?
  • Vad är det bästa med produkten?
  • Vad behövs produkten till?
  • Varför borde man köpa produkten?

Förbered dig att framföra din pitch för de andra i gruppen under nästa gemensamma personalmöte.

Bekanta dig med nyheter

Bekanta dig med dagens tidning antingen i tryckt form ifall ni har en papperstidning hemma, eller elektroniskt på en nyhetssida på webben (till exempel https://svenska.yle.fi/). Fundera på följande frågor och gör anteckningar:

  • Vilka offentliga tjänster minns du? Finns de nämna i nyheterna?
  • Har man nämnt några privata marknadens aktörer, det vill säga företag, i nyheterna?
  • Vad lärde du dig i nyheterna om samhället i dag?
  • Varför är det viktigt att du som medborgare vet vad som händer i omvärlden och samhället?

Instruktioner inför personalmötet

1. Se video 2 nedan.

2. Efter att ni sett videon ska ni samlas i kommunikationskanalen och börja personalmötet.

3. Berätta turvis i vilket yrke ni arbetar och presentera en av arbetsuppgifterna som ni förberett er att presentera. En del av uppgifterna som presenteras får hela gruppen delta i.

4. Har ni några frågor om arbetsuppgifterna? Nu är en bra stund att be de andra medlemmarna i gruppen om hjälp.

5. Då ni avslutat rundan får ni fortsätta enligt arbetsturslistan till följande arbetsuppgifter. Lycka till!

Marknadsföring och reklam

Genom marknadsföring kan man göra företaget och dess produkter kända bland kunderna. Syftet med marknadsföring är att väcka kundernas intresse och få dem att känna ett behov att köpa produkten.

Du kan använda produkten eller tjänsten från pitchen under första arbetspasset eller hitta på en helt ny. Skapa en reklam för produkten eller tjänsten.

Reklamen måste åtminstone innehålla:

  • företagets namn och logo
  • namnet på produkten eller tjänsten
  • slogan
  • berätta någonting viktigt som relaterar till kundservice
  • berätta vad som gör just denna produkt/tjänst bra
  • pris

Du kan genomföra reklamen på valfritt sätt: du kan rita, måla, använda någon digital designplattform eller till exempel banda in ljud på telefonen.

Om du har tid kan du göra både en bild- och ljudreklam!

Budgetering

Olika familjer satsar på olika saker – en del på hobbyer, en del på mat, en del på elektronik. Också antalet medlemmar i familjen påverkar utgifterna och användningen av pengar. Det är viktigt att kunna budgetera för att balansera de egna inkomsterna och utgifterna.

Fundera på följande frågor gällande budgetering:

  • Vad är nödvändigt i din egen vardag?
  • Vad kunde du tänka dig ge upp eller skaffa på annat sätt?
  • Hur kunde du hantera din egen ekonomi?

Ät lunch och återhämta dig genom att gå ut!

Planera ett evenemang

I butiker och köpcentrum ordnas olika evenemang som strävar till att locka fler kunder. Man kan till exempel planera evenemanget kring någon högtid eller ett tema, eller rikta det till en specifik målgrupp.

Planera ett evenemang med hjälp av följande stödfrågor:

  • Var ordnas evenemanget? (Välj en specifik butik eller ett köpcentrum)
  • Varför ordnas evenemanget?
  • Vad är evenemangets tema?
  • Vilken är målgruppen för evenemanget? (Skolelever, barnfamiljer, personer med en specifik hobby osv.)
  • Hurdana programnummer ordnas under evenemanget?
  • Hurdana material och rekvisita behövs för evenemanget? (Dekorationer, scen, mat för provsmakning, marknadsstånd osv.)

Bekanta dig med ett företag

Gå till Företagsbyns hemsida foretagsbyn.fi

Gå till sidan ”Kontaktuppgifter” och hitta Företagsbyn för din egen region.

Bekanta dig med partnerföretagen längst nere på sidan för Företagsbyn för din egen region.

Bekanta dig med ett företag som intresserar dig och svara på följande frågor:

  • Vad gör företaget?
  • Vilken typ av service eller produkter erbjuder företaget?
  • Ta reda på vilka olika yrken man kunde ha inom företaget med hjälp av hemsidan. Ta reda på tre olika yrken.

Förbered dig att presentera dina svar under dagens sista personalmöte som börjar snart!

Personalmötets gång

1. Se video 3 nedan.

2. Efter att ni sett videon ska ni samlas i kommunikationskanalen och börja personalmötet.

3. Berätta i tur och ordning:

  • Två saker som du lärt dig idag.
  • Vad tycker du att har varit roligt i distansarbetsdagen?

4. Ta fram era svar på uppgiften ”Bekanta dig med ett företag”. Berätta turvis era svar för varandra.

5. Tacka varandra för den gemensamma distansarbetsdagen! Bra jobbat!