Förbered eleven inför besöket

Denna sida innehåller info om hur man kan förbereda eleverna inför Företagsby-spelet.

För läraren

Det att eleven vet på förhand vad som kommer att hända under dagen, och i vilken ordningsföljd, hjälper mot nervositet och hjälper eleven att göra sitt bästa. Vi har samlat info om Företagsby-spelet och -besöket. Du kan utnyttja sidan genom följande sätt:

  • Bekanta er med sidan tillsammans med klassen innan besöket. Ni kan gå igenom en del eller allt av materialet. Eleverna kan göra anteckningar eller diskutera med ett par om vilka tankar och förväntningar de har om dagen och vad gör dem nervösa.
  • Gå igenom denna sida med en enskild elev som kan ha nytta av extra förberedelse, t.ex. en elev som gynnas av rutiner.
  • Gå igenom vokabulären som behandlas i Företagsbyn. Vokabulären innehåller nya termer och ord för alla elever oberoende deras språkliga nivå. Speciellt elever med svagare språkkunskaper har nytta av att gå igenom vokabulären på förhand.

Alla kan ha nytta av extra förberedelse. Största delen av eleverna gynnas av att de känner till strukturer och rutiner. Men för vissa elever kan det vara svårare när de vardagliga rutiner och tidtabeller bryts. Dessa elever kan behöva extra stöd under Företagsby-upplevelsen genom att gå igenom de växlande tidtabellerna. Detta gör att eleven kan känna sig självsäkrare inför besöket.

Under spelets gång håller vi oss till ett schema som handledarna följer. Med uppgifter som följer tidtabellen skapas struktur för eleverna. Vår ansvariga handledare som fungerar som konferencier berättar om tidtabellen samt håller koll på klockan. Hen berättar också om spelets gång, så att eleverna har lätt att följa med. Eleverna får också möta oförutsägbara händelser som handledarna på plats hjälper med. Spelets tidtabell gås igenom under inledningen.

Våra lokaler runt om i Finland ser lite olika ut. Ta kontakt med regionens sakkunniga för att fråga om tillgängligheten ifall ni har elever med t.ex.  rörelsehinder. Vi arbetar för att alla elever har möjlighet att delta i Företagsby-upplevelsen.

Företagsby för Högstadiet befinner sig i tillgängliga lokaler. Det lönar sig ändå att i förhand kontakta Företagsbyn ifall du har elever som rör sig med rullstol.

Spelet som spelas i Företagsbyn för Högstadiet är lätt att använda och tillgängligheten är iakttagen i t.ex. textens kontrast.

I Företagsbyn får alla elever viktiga arbetslivserfarenheter, lär sig ekonomikunskaper och får mod och självsäkerhet. Vi vill att alla elever har möjlighet att delta oberoende bakgrund, och vi ser till att ta i beaktan elevernas individuella behov. Om det är något som är viktigt att vi vet om din klass, ber vi dig att kontakta oss innan ert besök. Varje elev är välkommen till Företagsbyn!

För eleverna

I Företagsbyn kommer klassens elever att tävla mot varandra i team. Teamen har som uppgift att driva ett företags verksamhet under ett fiktivt år så bra som möjligt. Tävlingen har fyra delar. Under dessa samlas pengar och poäng. Till sist vinner teamet med mest pengar och poäng.

Speltilfället börjar med att Företagsbyn handledare berättar hur spelet går till. Du behöver inte veta på förhand vad man ska göra i spelet. När spelet startar kommer ni att få uppgifter som ska lösas tillsammans med teamet. Du kan när som helst be om hjälp av handledarna på plats.

Under spelets gång kommer ni att få överraskande och varierande uppgifter som ni kan lösa och samla in pengar och poäng, dvs förbättra på företagets rykte eller rörelseresultat. Viktiga uppgifter under spelets gång är ryktesutmaningarna, offerter, offerttävlingar och kundmöten. Ni får anvisningar till allt under spelets gång.

Spelets gång följs med efter varje del, som kallas för kvartal. Mellan varje kvartal finns en liten paus. Under pausen går man igenom spelsituationen och handledarna ger tips. Spelets avslutas när man spelat fyra kvartal. Spelets vinnare avslöjas till sist.

I Företagsbyn kommer alla att möta något nytt. Man behöver inte kunna allt på förhand. I Företagsbyn får du pröva, misslyckas och försöka igen. Företagsbyns personal finns alltid där för hjälp. Fråga också av dina lagkamrater. Viktigt är att du vågar pröva på saker fast du inte är helt säker på om det kommer att lyckas.

Kolla i ordlistan för att lära dig mer om orden och temaområden som behandlas i Företagsbyn.

Före spelet börjar samlas alla elever på plats och spelreglernas gås igenom tillsammans. Längd ca 20 min.

Spelet börjar efter anvisningar. Spelet är indelat i fyra delar, och totala längden är två timmar. Mellan kvartalen hålls en kort paus.

Efter spelet behandlas slutresultatet tillsammans i ca 10 min, därefter får eleverna lämna Företagsbyn.

1. Lyssna: När handledaren i Företagsbyn informerar om reglerna är det viktigt att lyssna noggrant. När du lyssnar missar du ingen viktig information.

2. Jag samarbetar med mitt team: Det är viktigt att samarbeta med sitt team. Andra team ska ges arbetsro, men man kan diskutera med andra än sina teammedlemmar under pauserna.

3. Var vänlig: Det är viktigt att vara vänlig mot alla elever och personal i Företagsbyn.Yrityskylässä on tärkeää olla kohtelias ja ystävällinen kaikille muille oppilaille ja yrityskylän työntekijöille.

Teamen

Varje elev arbetar i ett av teamen. Teamen fungerar som företagens ledningsgrupper. Varje team har ett eget område i spellokalen. I denna lokal leder ni ert företag och löser problem. Under dagen besöker ni också andra delar i Företagsbyn när ni ska t.ex. förhandla. Det lönar sig att satsa på samarbetet.

Halsband

Alla elever får ett halsband där man ser sitt yrke, företagets namn samt spelets tidtabell. Du kan följa spelets gång genom att kolla på halsbandskortet.

Spelsystemet

Spelets spelas med ett digitalt spelsystem som fungerar på pekplattor som används. Varje team får egna pekplattor. Handledarna hjälper till vid behov med spelet.

Förhandlingar

Under spelets gång får ni förhandla med kunder och banken. Förhandlaren är en handledare i Företagsbyn. Åtminstone en person från varje team har som uppgift att förhandla. Det lönar sig att ta förhandlingarna på allvar, eftersom lyckade förhandlingar ger mycket ryktespoäng och pengar./vc_column_text]

Olika uppgifter

Under spelets gång gör man olika uppgifter, anvisningarna ges i Företagsbyn. Uppgifterna återlämnas och bedöms, därefter får ni ryktespoäng som är viktiga om ni vill vinna spelet.

Ordlista

Spel betyder det spel som spelas i Företagsbyn, där ni leder ett företag och tävlar mot andra ledningsgrupper. Varje elev har ett eget ansvarsområde. I spelet får ni leda ert företag, förhandla med kunder, sälja era produkter, köpa råvaror, investera och följa med företagets ekonomi. Spelet spelas på en digital spelplattform. Dessutom är olika växelverkansituationer viktiga.

I Företagsbyn får eleverna verka som företagets ledningsgrupp. Läraren berättar ert företag under lektionerna. Du får bekanta dig med företaget på förhand. Alla ledningsgrupper leder samma företag, men i Företagsbyn tävlar ni emot varandra. Företaget har som mål att göra så mycket vinst som möjligt samt tjäna in ryktespoäng genom lyckade förhandlingar och utmaningar.

I Företagsbyn leder ni företaget under ett helt fiktivt år. Ett år är indelat i fyra kvartal. Varje kvartal har en liten paus. Efter varje kvartal behandlas spelets gång och ledningsgruppernas ekonomi och ryktespoäng.

I Företagsbyn får representanter, alltså elever, förhandla med kunder och sälja sina produkter. Med förhandling menas växelverkansituationer, där förhandlarna försöker nå en gemensam lösning. Under förhandlingen bestäms med vilket pris produkter säljs och vad som är leveranstiden.

Om priset och tiden passar både representanten och kunden, kommer ett köpbeslut göras. Om man inte kommer överens om pris och tid, vill kunder inte köpa produkten.

Med företagets rykte menas en bedömning på vad som kunder anser om ert företag. Ett företag med gott rykte klarar sig ofta bättre på marknaden. I Företagsbyn ska teamen försöka samla så många ryktespoäng som möjligt. Ryktespoäng fås t.ex. av att förhandla med ett lyckat resultat, delta i ryktesutmaningar samt leverera varorna i tid. Företaget får också mera ryktespoäng om det agerar ansvarsfullt och miljövänligt.

För att vinna spelet behövs både en god ekonomisk vinst samt ett gott rykte.

Ryktesutmaningar är uppgifter som ger teamen mycket ryktespoäng. För att ha en chans att vinna är det viktigt att göra ryktesutmaningarna. Alla anvisninga får i Företagsbyn.

Ledningsgrupperna får olika anbud av kunder i Företagsbyn. I Företagsbyn får eleverna svara på anbuden och går till kunderna för att förhandla om ett lämpligt pris och en vettig leveranstid.

Anbudstävlingar är tävlingar där kunden väljer det bästa anbudet. Teamen måste svara inom en utsatt tid, och anbuden ska inte förhandlas. Bara ett team kan vinna en extra beställning. Kunden uppskattar goda argument och ett konkurrenskraftigt pris.

Ni kommer att räkna ut ett försäljningspris för er produkt. Försäljningspriset består av tillverksningskostnaderna samt täckningsbidraget. Täckningsbidraget är försäljningsprisets vinstandel, det vill säga hur mycket ni går “på plus”. Ju höge täckningsbidrag, desto större vinst. Ni får hjälp med att räkna i Företagsbyn.

Med rörelseresultat menas företagets resultat innan möjliga räntekostnader eller skatter. Rörelseresultat är inte samma som omsättning. Med omsättning med alla pengar företaget har fått utan att minska inköp, personalkostnader eller andra utgifter. I Företagsbyn beaktas rörelseresultatet kvartalsvis. Du lär dig mera om rörelseresultatet i Företagsbyn. Kom ihåg att du behöver både rörelseresultat och ryktespoäng.

Personalen som spelar med er kallas för ansvariga handledare. De finns några stycken på plats. De hjälper med uppgifterna och ser till att spelet löper på smidigt. De verkar också som kunder och bankpersonal under spelets gång. Du kan be om hjälp av alla i personalen.

I Företagsbyn används en egen spelklocka. Spelklockan tickar under hela spelets gång och genom att följa klockan vet man när uppgifter ska lämnas in och leveranser ska göras. Det är viktigt att följa med klockan, kunderna uppskattar inte försenade leveranser och således minskar ryktespoängen.