Positiva erfarenheter om ekonomi, arbetslivet och företagsamhet.

Företagsbyns glädjefyllda lärandehelheter för elever på sjätte och nionde klasserna bildar en lärandestig där  arbetsliv, ekonomi och samhälle behandlas. Utöver dessa ämnen uppmuntrar vi ungdomar till företagsamhet. Våra lärandehelheter består av utbildning av lärare, läromedel som studeras i skolan samt ett besök med aktiviteter i Företagsbyns lärandemiljö.

Företagsbyns verksamhet, som utvecklats i Finland, startade år 2010. För tillfället finns Företagsbyns lärandemiljöer på fjorton olika orter. Årligen når Företagsbyns lärandehelheter 90 % av sjätteklassarna och 88 % av niondeklassarna i Finland vilket sammanlagt innebär cirka 100 000 elever.

Företagsbyns verksamhet samordnas av

Företagsbyn för lågstadiet

Företagsbyn för lågstadiet är skolelevernas egna samhälle

Företagsbyn för lågstadiet är en lärandehelhet som består av en lärarutbildning, tio lektioner samt en dag i Företagsbyns lärandemiljö. Lärandemiljön är skolelevernas egna samhälle – en miniatyrstad – där skoleleverna arbetar i eget yrke och får lön för arbetet de utför. Dessutom verkar skoleleven som konsument och medborgare i det finländska samhället.

Företagsbyn för högstadiet

Företagsbyn för högstadiet är en spelarena inom ekonomi och arbetsliv

Företagsbyn för högstadiet är en lärandehelhet som består av en lärarutbildning, fem lektioner och ett speltillfälle i Företagsbyns lärandemiljö. Under lektionerna lär sig skoleleverna viktiga innehåll i lärandehelheten med hjälp av digitala läromedel. Lektionerna har planerats för lektioner i studiehandledning och samhällslära. Efter att niondeklassarna gått igenom läromedlet får de delta i ett speltillfälle där de indelats i arbetslag och leder ett företag som verkar på den internationella marknaden. I spelet förenas det digitala spelsystemet med den fysiska lärandemiljön och interaktionen som sker där. Under spelet fördjupar sig eleverna i kunskaperna och färdigheterna de lärt sig under lektionerna (bland annat om affärsverksamhet, arbetsliv, vilken betydelse företagets rykte och ansvarsfullhet har samt om olika möjligheter att påverka). Efter spelsituationen går eleverna i skolan igenom elevgruppens speltillfälle, funderar på hur egna och gemensamma mål uppnåddes samt ger respons till Företagsbyn.