7. Hitta din egen grej (s. 24–27) anvisningar

Under den här lektionen behöver du Företagsbyns lärobok, papper, penna och suddgummi. Du behöver även din mobil, dator eller kamera med vilken du kan spela in video. Samarbeta med en nära person till dig eller med en klasskamrat under den här lektionen.

Redskap

  • Företagsbyns lärobok, s. 24–27
  • Penna och gummi
  • Papper
  • Kamera / mobil / dator

Mål

Under den här lektioner får du öva dig att identifiera dina starka sidor och söka arbete. Du övar att göra en videoarbetsansökan och hur man handlar i en arbetsintervju.

Lektionens längd

  • Video 4 min 24 sek
  • Bekanta dig med läroboken och gör uppgifter 45 minuter

Lektionens video

Du kan välja svensk textning i inställningarna.

Lektionens gång

Läs texten och ordlistan på s. 24 i läroboken.

Se videon och gör distansuppgifterna nedan enligt videons anvisningar.

Distansuppgift H

Öppna sidan 25 i boken och se på listan med personlighetsdrag uppe på sidan. Personlighetsdragen är dina starka sidor som kommer fram i hur du uppför dig. Ringa in de personlighetsdrag som beskriver dig. Fundera också i vilka situationer dina starka sidor kommer fram. Är du till exempel kreativ när du gör dina läxor eller vänlig när du träffar nya människor?

Om möjligt, be din klasskamrat eller någon nära person välja från listan de starka sidor som beskriver dig. Diskutera till slut om ni valde samma starka sidor. Lärde du dig eventuellt något nytt om dig själv eller om dina starka sidor i diskussionen?

Distansuppgift I

Gör en egen videoarbetsansökan. Läs anvisningarna nedan om hur man gör en video. Gör sedan en plan om hur du gör videon. När planen är färdig, filma videon.

  • Filma videon med mobile, kamera eller med webbkameran på datorn.
  • Du kan ansöka till vilket yrke som helst med din videoansökan. Yrket kan vara ett riktigt yrke eller något du hittat på. Du kan föreställa dig att du söker till ett sommarjobb du drömt om.
  • Berätta på videon om dig själv. Berätta hurdan du är, vad du kan och vad som intresserar dig. Berätta också varför du skulle passa till yrket du ansöker till.
  • Man kan utföra videon på olika sätt: du kan själv tala till kameran eller du kan visa vad du kan på videon. Du kan presentera din hobby eller vad du har tillverkat. Längden på en bra videoansökan är maximum tre minuter.
  • När videon är klar kan du be om respons från en nära person.
  • Fråga läraren om ni delar era färdiga videor med andra elever i klassen eller om du skickar videon till din lärare.

Distansuppgift J

Öppna sidan 27 i boken och gör uppgift 7C. Fråga en nära vuxen om tips för hur man handlar i en arbetsintervju och skriv upp tipsen i uppgift 7C. Du kan till exempel fråga hur det lönar sig att uppföra sig i en arbetsintervju.

Distansuppgift K

Fundera på vilka frågor som kan frågas under arbetsintervjun. Skriv ner på ett papper eller på datorn arbetsintervjufrågor du själv har hittat på. Du kan kolla på tips för arbetsintervjufrågor i uppgift 7D på sidan 27 i läroboken.

Öva på en arbetsintervju med en klasskamrat eller med en nära vuxen. Ni kan hitta på arbetsintervjufrågor och fråga varandra. Diskutera till slut hur arbetsintervjun gick och om ni hittar på något att förbättra.