Lärarens instruktioner för Företagsbyns distansarbetsdag

Under perioden 18.3.–13.5. erbjuder grundskolorna undervisning på distans. Således vill Företagsbyn stöda lärare att genomföra Företagsbyn för lågstadiet-lärandehelheten på distans med hjälp av distansläromedel. Vårt mål är att även under undantagstillståndet erbjuda stöd åt lärare i undervisningen i arbetslivs- och ekonomifärdigheter, samt erbjuda eleverna meningsfulla och inspirerande sätt att lära sig om dessa teman trots att själva dagen i Företagsbyns lärandemiljö olyckligtvis inte blir av för en del elever.

Ifall ni ännu inte hunnit gå igenom Företagsbyns läromedel i sin helhet, hittar du på denna sida instruktioner för undervisning av läromedlet på distans. I distansundervisningen förbereder eleverna sig med hjälp av läromedlet för Företagsbyns distansarbetsdag, i stället för besöket till Företagsbyn.

Företagsbyn erbjuder eleverna möjligheten att ta del av sin första arbetsdag i form av distansarbete. Under Företagsbyns distansarbetsdag får eleven välja ett yrke att prova på och genomföra arbetsuppgifter i enlighet med det. Utöver detta får eleverna lära sig samarbete, så de under dagen jobbar tillsammans med andra distansarbetande elever och tar del av gemensamma personalmöten. Under distansarbetsdagen får eleverna lära sig om centrala teman i Företagsby-lärandehelheten: ekonomi, arbetsliv och samhälle.

Börja distansarbetsdagen

Innan ni startar dagen läser eleverna Elevens instruktioner och väljer ett yrke åt sig. Efter det ser eleverna den första instruktionsvideon och börjar genomföra sina arbetsuppgifter enligt instruktionerna. Eleverna följer dagens gång i uppgiftslistan för det egna yrket, samt i instruktionsvideorna för distansarbetsdagen.

Elevens instruktioner hittar du bakom denna länk.

Distansarbetsdagens grupper

Innan ni börjar distansarbetsdagen ska eleverna delas in i grupper på 3–5 elever. Eleverna får själva välja det yrke de vill jobba i under dagen. Alternativt kan läraren dela ut yrken åt eleverna på valfritt sätt. Eleverna som jobbar i en grupp kan alla ha olika yrken, en del i samma, eller till och med så att alla valt samma yrke.

I varje grupp ska läraren tilldela en av eleverna uppgiften att vara teamledare. Denna elev behöver inte ha verkställande direktörens yrke, utan vem som helst i gruppen kan vara teamledare. Teamledaren ser till att personalmötena börjar i kommunikationskanalen.

Därtill måste gruppen ha en kommunikationskanal, där eleverna kan ha kontakt med varandra på distans under dagen. Mötena lyckas bäst ifall det finns möjlighet till videokontakt i kanalen. Ni kan exempelvis utnyttja en kanal som används vid skolan och som eleverna har tillgång till, eller en kanal som eleverna redan har tillgång till på telefonen. Därtill läser varje elev igenom elevens instruktioner innan de sätter igång med distansarbetsdagen.

För distansarbetsdagen behövs

  • Grupper på 3–5 elever utsedda av läraren
  • En teamledare som utses av läraren. Teamledaren ser till att gruppen hittar en gemensam kommunikationskanal samt startar personalmötena.
  • En gemensam kommunikationskanal för gruppen. Kommunikationskanalen kan vara en kanal som redan är i bruk vid er skola, till exempel Microsoft Teams, Google Hangouts eller WhatsApp
  • Företagsbyns instruktionsvideor för distansarbetsdagen
  • Arbetsplatsannonser
  • Arbetsuppgiftlistor för yrkena
  • Penna och papper

Tidtabell för distansarbetsdagen

Den rekommenderade längden för dagen är klo 9.00-13.00. Det är också möjligt att använda en tillämpad tidtabell under dagen, men observera att den rekommenderade tidtabellen är markerad i elevens instruktioner.

  • Start 9.00-9.30: Eleven väljer ett yrke åt sig och ser video 1.
  • Första arbetpasset 9.30-10.00: Eleven genomför arbetsuppgifter enligt uppgiftslistan för sitt yrke.
  • Första personalmötet 10.00-10.30: Eleverna ser video 2 och samlas för personalmöte.
  • Andra arbetpasset 10.30-11.00: Eleven genomför arbetsuppgifter enligt uppgiftslistan för sitt yrke.
  • Lunchpaus 11.00-12.00: Eleven äter lunch och håller en paus enligt arbetsuppgiftslistan.
  • Tredje arbetpasset 12.00-12.30: Eleven genomför arbetsuppgifter enligt uppgiftslistan för sitt yrke.
  • Andra personalmötet – Avslutning av dagen 12.30-13.00: Eleverna ser video 3 och samlas för personalmöte.

Genomgång av distansarbetsdagen

Det är bra att gå igenom distansarbetsdagen tillsammans med klassen till exempel följande dag eller i slutet av dagen. Ni kan tillsammans sammanfatta vad ni lärt er under dagen.

Det bästa är att ifall ni tyckte Företagsbyns distansarbetsdag var lyckad, kan ordna dagen en gång till med klassen. Då kan eleverna välja ett nytt intressant yrke åt sig, lära sig mera om arbetslivet och öka sina arbetslivsfärdigheter.