Yrityskylä Yläkoulun lisämateriaalit
Tältä sivulta löydät Yrityskylä Yläkoulun oppimiskokonaisuuden teemoihin liittyviä lisämateriaaleja. Suosittelemme hyödyntämään lisämateriaaleja Yrityskylän oppitunneilla ja muussa opetuksessa. Materiaalit on tuotettu yhteistyössä Yrityskylän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Yrityskylän lisämateriaalit aiheittain
Taloussankari-peli
Yrityskylä Yläkoulun oppimateriaalin kolmannella oppitunnilla tutustuttiin yritystoiminnan pyörittämiseen. Alla olevassa, osioon 3.2. liittyvässä lisätehtävässä harjoitellaan oman talouden hallintaan liittyviä taitoja Taloussankari-pelin avulla. Talous ja nuoret TATin, Nordean ja Pörssisäätiön yhdessä tuottama Taloussankari-peli auttaa nuoria hahmottamaan henkilökohtaisen taloudenhallinnan eri osat ja kannustaa tekemään arkitaloudessa harkittuja päätöksiä. Pelin teknisestä toteutuksesta on vastannut peliyhtiö 10monkeys.
Vinkit opettajalle
Taloussankari-peli on maksuton, eikä käyttäjän tarvitse rekisteröityä. Peli on tarkoitettu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita talousasioista ja haluavat oppia säästämisestä, rahan käytöstä, sijoittamisesta ja talouden hallinnasta. Peli soveltuu käytettäväksi eri oppiaineissa yläkoulussa opettajan johdolla, mutta nuori voi hyvin pelata sitä myös itsenäisesti.
Pelissä nuori tekee erilaisia valintoja ja talouteen liittyviä päätöksiä. Pelin edetessä pelihahmolle kertyy lisää ikää ja peli monimutkaistuu ja mukaan tulee sisältöä sijoittamisesta, lainoista ja luotoista. Rahataitojen lisäksi pelaaja kartuttaa hyvinvointipisteitä, jonka kautta hän oppii tasapainoilemaan talouden hallinnan sekä mielekkään elämäntyylin välillä.
Pelin kokonaiskesto on 45-60 minuuttia. Keskeneräistä peliä voi jatkaa myöhemmin tallentamalla pelin valikon kautta. Suomenkielinen peli löytyy osoitteesta taloussankari.fi. Pelin rinnalle on saatavilla myös viiden oppitunnin mittainen oppimateriaali, joka löytyy saman sivun alareunasta. Ruotsinkielinen peli osoitteesta cashhjälte.fi.
Taloussankari kutsuu 8-luokkalaiset kilpailemaan!
Kilpailuun osallistutaan pelaamalla Taloussankari-peliä. 11.10. mennessä osallistuneista joukkueista kymmenen valikoituu edustamaan kouluaan Helsingissä 12.12. pidettävään loppukilpailuun.
Voittajajoukkue saa Taloussankari-tittelin lisäksi voittopokaalin sekä 10 tablettitietokonetta edustamalleen koululle luku- ja digitaitojen edistämiseksi.
Lue lisää osoitteessa taloussankari.fi! Olemme koonneet samaan osoitteeseen pelin sisällöistä myös viisi oppituntikokonaisuutta, joita voit hyödyntää talousopetuksen tukena.
Nordea tukee taloustaitoja ja yrittäjyyttä
Taloussankari-peli ja -kilpailu on toteutettu yhdessä Nordean kanssa. Katso alta Nordean tervehdysvideo Yrityskylän opettajille. Nordean henkilökunta tulee mielellään kouluihin oppitunneille mukaan opettamaan nuorille oman talouden hallintaa. Tiedustele kouluvierailuista sähköpostiosoitteesta vastuullisuus@nordea.fi.
OP toivoo rahapuhetta
Miksi nuorille pitäisi opettaa taloustaitoja? Katso OPn videolta kolme syytä rahapuheeseen! Videon alta löydät oppitunteja varten OPn kanssa yhteistyössä tuotettuja opetusmateriaaleja sekä Op-median tuottamia artikkeleita.
OPxRahapuhetta on taloustaitoihin keskittyvä oppitunti, joka soveltuu hyvin 7.–9. luokkalaisille. Lataa tarvittavat materiaalit oppituntia varten:
OPxMuntulevaisuus on korttipeli, jonka avulla oppilaille hahmottuu säästämisen tärkeys. Peli on suunniteltu 8.–9. luokkalaisillle. Lataa tarvittavat materiaalit oppituntia varten:
- OPxMuntulevaisuus Opettajan ohjeet
- OPxMuntulevaisuus Opetusmateriaali
- OPxMuntulevaisuus Pelikortit
- OPxMuntulevaisuus Menotaulukko
Op-media tuottaa laadukkaista ja ajankohtaisia artikkeleita taloudesta ja yhteiskunnasta. Alta löydät hyödyllisiä linkkejä, jotka voisivat kiinnostaa sekä sinua että oppilaita. Artikkeleissa käsitellään esimerkiksi kesätöitä, kiertotaloutta ja rahankäyttöä.
- Aina ei kannata ostaa omaksi – Nämä asiat voit lainata tai vuokrata.
- 20 vuoden takaiset kesätyörahat poikivat Mialle edelleen tuloja.
- Miten nuoret hoitavat raha-asioitaan? Patrik ja Pinja kertovat.
- Kauppaleikkejä ja pörssikursseja – Missä vaiheessa taloustaitoja tulisi alkaa opettaa omille lapsille?
- Käteinen vähenee ja siirtyy älylaitteisiin – Millaista on maksamisen tulevaisuus?
- Kesätöistä takaisin koulun penkille – miten kiristää kukkaron nyörejä?
- Millaista palkkaa yrittäjät nostavat? Kaksi yrittäjää kertoo.
OP Tampereen Finanssikoutsit
OP Tampereen Finanssikoutsit ovat nuoria finanssialan asiantuntijoita, jotka opastavat omaa itsenäistä elämää ja taloudenpitoa aloittelevia nuoria tärkeistä taloustaidoista. Finanssikoutsit julkaisevat talousaiheisia videoita omilla nettisivuillaan ja YouTube-kanavallaan. Videoilla käsitellään muun muassa säästämistä, pikavippejä, vastuullista kuluttamista ja omaan ensimmäiseen asuntoon muuttamista, joten ne sopivat hyvin osaksi talousaiheisia oppitunteja. Finanssikoutsit ovat osa OP Tampereen yhteiskuntavastuullista työtä nuorten taloustaitojen kohentamiseksi.
Finanssikoutsien nettisivut löytyvät osoitteesta op.fi/web/op-tampere/finanssikoutsit
Finanssikoutsien videoihin päsee käsiksi suoraan Finanssikoutsien YouTube-kanavalta
Finanssikoutsit tuottavat talousaiheista sisältöä myös OP Tampereen Instagram-tilille @optampere
Duunikoutsi
Duunikoutsi-sovellus on nuorten työelämävalmentaja, joka auttaa tunnistamaan vahvuuksia ja taitoja sekä haastaa TET-paikan, ensimmäisten kesä- tai osa-aikatöiden sekä seuraavan unelmatyön hakuun.
Sovellus sisältää kolme kategoriaa:
- TET-harjoittelupaikka
- Eka kesätyöpaikka
- Uralle kesätöistä.
Sovellus sisältää motivoivia vinkkejä ja haasteita, joita suorittamalla kertyy tarvittava tieto työelämää varten. Sovelluksen robokoutsi suosittelee tekoälyn avulla opeteltavia aiheita ja tekee aihekartalla etenemisen sekä oppimisen näkyväksi. Eka työpaikka ja uralle kesätyöstä -osioissa nuori saa luotu itselleen osaamispohjaisen CV:n, joka täyttyy Duunikoutsin haasteiden suorittamisen pohjalta. Tämä sähköinen CV on mahdollista lähettää sähköpostitse eteenpäin vaikka suoraan opolle!
Duunikoutsi ohjaa ja auttaa nuorta:
- TET-jaksolle ja ensimmäisten työpaikkojen hakemisessa
- Työelämätaitojen kartuttamisessa
- Työhakemuksen tekemisessä
- Omien vahvuuksien tunnistamisessa
- Tuoreen työelämätiedon saamisessa
- Itsetuntemuksen kehittämisessä
- Urasuunnittelussa
- Oman polun löytämisessä
Nuoret saavat ladattua Duunikoutsi-sovelluksen Apple Storesta ja Google Play -kaupasta.
Kiertotaloutta esitellään ja käsitellään Yrityskylä Yläkoulu -oppimiskokonaisuudessa erityisesti oppitunnilla 2 osana vastuullisuuden osa-alueita. Lisäksi kiertotalous on läpileikkaava teema ja toimintamalli Yrityskylän oppitunneilla ja Yrityskylän pelissä.
Aiheen avulla voi käsitellä esimerkiksi oppilaita mietityttävää ilmastonmuutosta ja luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttämistä ratkaisukeskeisesti. Alapuolelta löydät lisää materiaaleja kiertotaloudesta ja sen opettamisesta.
Hukkataloudesta kiertotalouteen -oppimateriaali
TATin Hukkataloudesta kiertotalouteen -oppimateriaali on suunnattu toiselle asteelle, mutta sitä voi hyödyntää soveltuvin osin myös yläkouluissa.
Löydät materiaalit tästä linkistä.
Videoita kiertotaloudesta
Ota kiertotalous haltuun TATin ja Sitran tuottamilla animaatiovideoilla, kiertotalousyrityksistä kertovilla videoilla ja puolen tunnin mittaisilla webinaareilla.
- Animaatiot löydät yhdeltä soittolistalta tästä linkistä.
- Kiertotalousyritysten videot löydät yhdeltä soittolistalta tästä linkistä.
- Opettajille tarkoitetut webinaari löydät yhdeltä soittolistalta tästä linkistä.
Yrityskylä Yläkoulu -oppimiskokonaisuuden toisella oppitunnilla tutustutaan vastuulliseen yritystoimintaan. Alapuolelta löytyy Yrityskylän oppimateriaalin osioon 2.2. liittyvä lisätehtävä, jossa syvennytään vastuullisuuteen kuluttajan näkökulmasta.
Vastuulliset kuluttajat luovat vastuullisia yrityksiä -lisätehtävä
Kun yhä useampi kuluttaja haluaa ostaa vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja palveluja, on yritysten pakko reagoida. Kuluttajia kiinnostaa tuotteen valmistaneiden ihmisten työolot ja tuotteen ympäristövaikutukset. Kuluttajat voivat muun muassa boikotoida eli lakata ostamasta jonkin yrityksen tuotteita tai painostaa heitä muuttamaan toimintatapojaan. Yleensä tarvitaan monta ihmistä vaatimaan parannuksia, mutta kipinä voi lähteä yhdestä ihmisestä!
Pohtikaa, mikä voisi saada teidät lopettamaan jonkin tuotteen ostamisen tai jossakin tietyssä liikkeessä käymisen? Mitä muita keinoja voisitte käyttää saadaksesi yrityksen muuttamaan toimintatapojaan
Vinkit opettajalle
Tehtävässä oppilaat selvittävät millaisista syistä ja millaisilla eri tavoilla kuluttajat pystyvät vaikuttamaan yritysten toimintaan ja vastuullisuuteen. Osioon liittyvässä harjoituksessa oppilaiden tavoitteena on etsiä ja löytää aitoja esimerkkejä siitä, miten ja millaisissa tilanteissa kuluttajat ovat saaneet yrityksiä muuttamaan toimintatapojaan.
Esimerkkejä opettajalle keskustelua varten
Kuluttajat ovat vaikuttaneet moniin asioihin kosmetiikassa: aikoinaan kiellettiin eläinkokeet, nyt monet yritykset ovat lopettaneet mikromuovien käytön ja ne on jopa kielletty monissa maissa. Lisäksi sosiaalisessa mediassa vaaditaan luonnonmukaista kosmetiikkaa, joka voi olla ympäristöystävällisempää.
Kaupat ovat vaihtaneet muovikassit maksullisiksi vähentääkseen muovijätettä.
Black Friday vs. Älä osta mitään -päivä: Jotkin yrityksetkin toimivat hillitöntä ostamista vastaan sulkemalla kauppansa. Linkki Ylen uutiseen.
Nestlé-boikotti: Nestlé nimiseen yritykseen kohdistunut boikotti lienee yksi maailman kuuluisimmista. Vuonna 1977 käynnistynyt boikotti oli kuluttajien reaktio Nestlén toimintaan kehitysmaissa. Nestlé markkinoi erittäin aggressiivisesti ja onnistuneesti omia äidinmaidonkorvikkeitaan vaihtoehtona imettämiselle. Seuraukset olivat erittäin tuhoisat ja pulloruokittujen vauvojen kuolleisuus oli ja on edelleen kehitysmaissa suuri. Maitojauhe sekoitetaan usein likaiseen veteen eikä tuttipulloja pystytä steriloimaan kunnolla. Köyhillä perheillä ei välttämättä ole varaa ostaa maitojauhetta, jolloin lapsille juotetaan pelkkää vettä. Nestlé luopui laajan kansainvälisen boikotin johdosta äidinmaidonkorvikkeiden mainonnasta kehitysmaissa, mutta ei ole edelleenkään ole parantanut täysin tapojaan. Boikotti jatkuukin pienimuotoisempana.
Vaatevallankumous: Vuonna 2013 Rana Plaza niminen rakennus romahti Bangladeshissa ja 1 138 ompelutehtaan työntekijää kuoli ja yli 2 000 loukkaantui. Romahduksen jälkeen joka vuosi huhtikuun viimeisellä viikolla on järjestettu Vaatevallankumous-kampanja, jonka tarkoituksena on vaatia vaateteollisuudelta avoimuutta ja vastuullisuutta. Tiettyjen vaatemerkkien boikotoimisen sijaan kuluttajat voivat osallistua kampanjaan esittämässä somessa kysymyksen ”Who made my clothes?”. Kouluille on olemassa valmis materiaali aiheen käsittelyyn. Linkki Fashionrevolutionin materiaaliin.
United Airlines -lentoyhtiö ja somekohun voima: United Airlines -lentoyhtiö koki sosiaalisen median voiman, kun video väkivalloin koneesta poistetusta asiakkaasta lähti leviämään internetissä. Yhtiö oli ylibuukannut koneen eikä asiakas halunnut poistua. Kohun seurauksena yhtiö lupasi vähentää ylibuukkaamista sekä korottaa matkustajille tarjottavaa, mahdollisesta ylibuukkauksesta koituvaa rahallista korvausta.
Porkkanamafia: Porkkanamafia on käänteisiä ostoboikotteja hyödyntävä kansainvälinen kuluttajaliike, jonka tavoitteena on ilmastomuutoksen hillitseminen. Liike kannustaa esimerkiksi ruokakauppoja toimimaan ympäristöystävällisemmin masinoimalla ostoryntäyksen sellaisiin kauppoihin, jotka lupaavat käyttää suurimman osuuden päivän ylimääräisestä tuotosta energiatehokkuuden parantamiseen.
Reilu kauppa ry, Eetti ry tai Reilu matkailu ry: kuluttajajärjestöjä.
Yrityskylä Yläkoulu -oppimiskokonaisuuden pelissä ja oppitunneilla 2 ja 3 sivutaan aineettomia oikeuksia osana yrityksen taloudellista vastuuta sekä kilpailuetua. Alapuolelta löydät lisää tietoa aineettomista oikeuksista. Voit hyödyntää tietoja opetuksessa.
Yrityksen brändillä on merkitystä
Nykypäivän liiketoiminnassa yritykselle on tärkeää, että se erottuu kilpailevista yrityksistä kyetäkseen houkuttelemaan asiakkaita. Yhä useammin kansainvälisillä markkinoilla hyvämaineisina yrityksinä erottuvat yritykset ovat niitä, jotka harjoittavat yritystoimintaansa vastuullisesti, ottaen toiminnassaan huomioon taloudellisen kannattavuuden lisäksi myös toiminnan vaikutukset ympäristöön ja eri ihmisryhmiin.
Olennainen osa erottautumista kilpailijoista on mielikuvan luominen yrityksestä ja sen tarjoamista tuotteista ja palveluista mainonnan ja viestinnän keinoin. Tämän mielikuvan, tai liiketoiminnan kielellä brändin, tarkoitus on luoda asiakkaalle tietynlainen käsitys tuotteen tai palvelun alkuperästä, jonka asiakas yhdistää brändin nimeen. Asiakkaalle voidaan brändin avulla synnyttää esimerkiksi sellainen käsitys, että tuote on laadukas ja vastuullisesti tuotettu siten, että sen tuotannon negatiiviset ympäristövaikutukset on minimoitu.
Tavaramerkki tuo suojaa yrityksen brändille ja taloudelle
Pelkän mielikuvan tai brändin viestiminen mainonnassa sellaisenaan on kuitenkin haastavaa, ellei sitä ole kiteytetty johonkin vaikkapa visuaalisesti havaittavaan muotoon kuten logoksi. Tällöin on suositeltavaa, että yritys rekisteröi logon tavaramerkiksi, jolloin yritys saa yksinoikeuden käyttää kyseistä logoa. Näin yritys ankkuroi tavaramerkkiin sen mielikuvan, jonka se haluaa mainonnassaan viestiä potentiaalisille asiakkaille. Tavaramerkin avulla asiakakkaan on myös helpompi tunnistaa tietyt tuotteet tai palvelut kyseisen yrityksen tarjoamiksi. Tavaramerkki toimii erinomaisena erottautumisen välineenä esimerkiksi internetin hakukoneilla ja markkinapaikoilla sekä sosiaalisessa mediassa, joissa kilpailu näkyvyydestä on kovaa.
Taloudellisesti vastuullisesti toimiva yritys suojaa tavaramerkillä esimerkiksi yrityksen tarjoamien tuotteiden tai palveluiden kaupalliset tunnusmerkit kuten nimet, ja tavaramerkistä voi muodostua hyvinkin arvokas. Tavaramerkin arvo nousee yleensä mitä enemmän sitä käytetään. Tavaramerkki antaa yritykselle yksinoikeuden käyttää tavaramerkkiä, jolloin kilpailevat yritykset eivät voi käyttää sitä tai siihen sekoitettavissa olevaa merkkiä. Yritys voi kuitenkin myydä käyttöoikeuden omistamaansa tavaramerkkiin toiselle yritykselle, jolloin käyttöoikeuden ostava yritys voi käyttää tavaramerkkiä omassa liiketoiminnassaan.
Iskulauseen voi rekisteröidä tavaramerkiksi
Tavaramerkiksi on mahdollista rekisteröidä erilaisia merkkejä. Yksittäistä tavaraa tai palvelua ei itsessään voi rekisteröidä tavaramerkiksi, vaan tavaramerkki on aina erillinen merkki kuten esimerkiksi tuotteelle luotu logo. Tavaramerkki voi olla sanamerkki, jollaisia ovat vaikkapa nimet kuten Coca-cola ja Makia, tai iskulauseet kuten Niken JUST DO IT. Tavaramerkiksi voidaan rekisteröidä myös kuviomerkki, joka voi olla yhdistelmä kuvioita, sanoja, kirjaimia tai numeroita, kun tästä yhdistelmästä syntyy vaikutelma kuviosta. Esimerkki kansainvälisesti tunnetusta kuviomerkistä on Adidaksen kolme raitaa. Tavaramerkkinä voidaan rekisteröidä myös äänimerkki tai kuvan ja äänen yhdistelmästä muodostuva multimediamerkki sekä sijaintimerkki ja värimerkki. Tavaramerkkiä haettaessa määritellään erikseen, mihin tavara- tai palveluluokitukseen merkki kuuluu, eli onko kysymys pesulapalvelun tai vaikkapa kulkuneuvon tavaramerkistä.
Tavaramerkin suoja on ikuinen
Tavaramerkin rekisteröiminen on suositeltavaa johtuen sen lukuisista hyödyistä. Harkitessaan tavaramerkin hakemista täytyy yrityksen miettiä, missä se liiketoimintaansa harjoittaa. Suomessa haettu, Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) myöntämä tavaramerkki, saa suojaa vain Suomessa. Jos yritys haluaa suojata tavaramerkin EU:n alueella, yrityksen kannattaa harkita Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston (EUIPO):n myöntämän Euroopan Unionin tavaramerkin hakemista. Molempien tavaramerkkien antama suoja on ikuinen, kunhan merkin haltija uusii tavaramerkin 10 vuoden välein. EU:n ulkopuolisen tavaramerkkisuojan saamiseksi on useita eri vaihtoehtoja, joihin on syytä perehtyä erikseen.
Tavaramerkki on aineeton oikeus. Aineettomilla oikeuksilla suojataan aineetonta omaisuutta, kuten keksintöjä tai kirjallisia tuotoksia. Muita aineettomia oikeuksia ovat esimerkiksi:
- Patentti ja hyödyllisyysmalli, joilla molemmilla suojataan keksintöjä
- Mallioikeus, jonka suojan kohteena on muotoilu.
- Tekijänoikeus, joka antaa suojaa omaperäistä ilmaisua sisältäville teoksille, kuten kirjallisille ja taiteellisille töille.
- Maantieteellinen merkintä, joka suojaa tuotteen maantieteelliseen alkuperään viittavia merkintöjä.
Yhteiskunta ja työelämä digitalisoituu jatkuvasti enemmän ja enemmän. Samalla palvelut siirtyvät verkkoon. Tietoturvasta huolehtiminen onkin jatkuvasti tärkeämpi osa yrityksen vastuullisuutta. Alapuolelta löydät materiaaleja aiheeseen liittyen.
STEK ry:n oppimateriaalit
Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry tuottaa sähkön turvallista ja säästeliästä käyttöä opettavia, kouluille ilmaisia oppimateriaaleja. Löydät kaikki opettajille suunnatut materiaalit osoitteesta sahkola.fi.
Oppimateriaaleja on suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.
STEK ry on mukana tukemassa Yrityskylää.
Kyberturvallisuus ja tietoturva liiketoiminnassa -oppitunti
Yrityskylä ja STEK ry ovat yhteistyössä kehittäneet Kyberturvallisuus ja tietoturva liiketoiminnassa -lisäoppitunnin.
Oppitunnilla STEK ry:n toteuttama animaatio orientoi oppilaita aiheeseen. Animaatiossa kerrataan tietoturvan perusasiat. Animaatiossa Möttösten kauan odotettu kesälomamatka ei mene ihan suunnitelmien mukaan.
Lataa oppitunnin materiaalit tästä linkistä.
TATin aineistopankki opettajille
Talous ja nuoret TATin verkkosivuilla olevasta aineistopankista löydät paljon erilaisia oppimateriaaleja työelämä-, talous- ja yrittäjyysaiheiden opetuksen tueksi. Materiaaleja on aina alkuopetuksesta toiselle asteelle asti. Klikkaa alla olevaa logoa päästäksesi opettajien aineistopankkiin. Aineistopankin löydät lisäksi osoitteesta tat.fi/opettajat.