Företagsbyns sluttävling

I Företagsbyn för högstadiet -lärandehelhetens sluttävling tävlar ni mot de andra teamen med ert slutarbete. Varje teammedlem har en egen uppgift i sluttävlingen. Utöver detta är det på verkställande direktörens ansvar att samla ihop alla svar och skicka det gemensamma slutarbetet till läraren för bedömning. Det viktigaste är ändå att ni arbetar tillsammans som team och hjälper varandra!

Sammanställ svaren i ett gemensamt, enhetligt slutarbete. Namnge era svar till uppgifterna enligt era ansvarsområden (till exempel 1. Verkställande direktör). Var kreativa i era svar! Satsa på att vara originella och ha ett gott visuellt uttryck. Slutarbetet kan innehålla exempelvis video- eller ljudklipp, diapresentationer (PowerPoint, Google Slides) eller textdokument (Word, Google Docs, e-post).

Kom överens med teamet om hur ni vill göra ert slutarbete. Det färdiga arbetet lämnas in till läraren enligt givna anvisningar. Läraren väljer ut ett av skolans slutarbeten som skickas vidare till Företagsbyns nationella sluttävling. Vinnarlaget får ett pris!

OBS! När ni svarar på uppgifterna för slutarbetet, kom ihåg vilket företag ni leder och vilken produkt ni säljer. Företaget och produkten är desamma som i läromedlet.

Uppgifter för slutarbetet

Repetera speciellt följande innehåll från lektionerna: 1.2. och 2.1.

Verkställande direktörens uppgift är att utarbeta en affärsplan för företaget ni leder.

Utarbeta affärsplanen genom att svara följande frågor:

  1. Beskrivning av företaget och dess verksamhet
    1. Vad gör ert företag?
    2. Vilken produkt säljer ni?
    3. Vilka egenskaper har produkten?
  2. Vilka är era kunder?
  3. Hur får ni kunderna att bli intresserade av er produkt?
  4. Hur skiljer sig er produkt från konkurrenternas produkter?
  5. Vilka är styrkorna i ert team?
  6. På vilka områden kunde ert team ännu utvecklas?

Repetera speciellt följande innehåll från lektionerna: 2.1., 2.2. & 4.1.

Marknadsföringschefens uppgift är att planera en reklamkampanj för ert företag. Genom marknadsföring kan ni påverka hur lockande er produkt är och hur den uppfattas. Med tanke på företagets framgång och försäljning är det viktigt att det råder en positiv bild av er produkt på marknaden.

Svara på följande frågor i kampanjplanen:

  1. Planera en slogan, det vill säga ett slagord, för företaget.
  2. Vad är målet med reklamkampanjen?
  3. Vilken är reklamkampanjens målgrupp?
  4. Vilken bild av produkten vill ni ge er målgrupp?
  5. Hur och var genomförs kampanjen? Ge exempel.

Repetera speciellt följande innehåll från lektionerna: 2.2. & 4.1.

Personalchefens uppgift är att göra en rapport om hur företaget behandlar sina arbetstagare. Att arbetstagarna trivs och orkar i arbetet är centrala förutsättningar för deras välmående. Arbetsgivaren har en viktig roll i hur meningsfullt arbetstagarna upplever sitt arbete.

Svara på följande frågor i rapporten:

  1. Hur beaktar ni arbetstagarna i beslutsfattningen?
  2. Vilka anställningsförmåner har arbetstagarna i ert företag?
  3. Hur främjar ni arbetstagarnas uthållighet och välmående i arbetet?
  4. Hurdana möjligheter för karriärsutveckling erbjuder ert företag?

Repetera speciellt följande innehåll från lektionerna: 4.1 & 4.2.

Försäljningschefen tar hand om för företagets affärsförhandlingar och kontakten till kunderna.Nedan finner du tre exempel på utmanande förhandlingssituationer. Beskriv hur du skulle hantera dessa situationer.

  1. Du ska på ett möte med en kund för att sälja er produkt. Du har på förhand tagit reda på att kunden är speciellt intresserad av miljöfrågor. Hurdana försäljningsargument lyfter du fram i förhandlingarna?
  2. Kunden har fått ett bättre erbjudande från en av era konkurrenter. Det andra företaget erbjuder motsvarande produkt till ett lägre pris. Hurdana argument lyfter du fram för att övertyga kunden om att välja just ert företags erbjudande?
  3. Kunden har hört ett falskt rykte om kvaliteten på er produkt. Enligt ryktet har kvaliteten försämrats. Beskriv för kunden, hur ni tar hand om och kontrollerar kvaliteten på er produkt.

Repetera speciellt följande innehåll från lektionerna: 2.3.

Chefen för företagsansvar ser till att företagets verksamhet är ansvarsfull. Bekanta dig med cirkulär ekonomi och dess affärsmodeller med hjälp av listan nedan. Välj en affärsmodell som passar ert företag. Utgå från modellen och gör en plan för hur ni utvecklar företagets verksamhet i enlighet med cirkulär ekonomi.

Förlängning av produktlivscykeln: Att förlänga produktens livscykel strävar till att hålla produkten i dess ursprungliga användningsändamål så länge som möjligt. Produktens livslängd förlängs genom underhåll, reparation och uppdatering eller genom att söka ny användare till produkten.

Produkt som tjänst: Företag kan sälja till exempel transport som en tjänst i stället för att sälja bilar. Bilar kan hyras ut med långa hyresavtal, som innefattar reparations- och servicetjänster.

Delning: Flera personer använder samma föremål. Affärsidén kan gå ut på att hyra en produkt till flera användare, ofta med kortvariga uthyrningar.

Förnybarhet: Vid tillverkning av produkter prioriteras material som är framställda av förnybara naturresurser och miljövänliga, till exempel biologiskt nedbrytbara. Förnybara energikällor prioriteras.

Resurseffektivitet och återvinning: Produkter som inte längre används utnyttjas som material för en ny produkt. Också eventuella råvaror som blir över vid tillverkning av olika produkter utnyttjas för att tillverka andra produkter.

Instruktioner för planen:

  1. Presentera affärsmodellen för cirkulär ekonomi som ni valt.
  2. Planera, hur modellen förverkligas och hur ni utvecklar cirkulär ekonomi i ert företag.
  3. Motivera, hur den nya modellen gör ert företag mer miljövänligt.

Du kan också få tips för uppgiften från TAT:s videor om cirkulär ekonomi nedan. Du kan välja svensk textning i inställningarna.

Reflektera tillsammans över hur ni arbetat i ert team. Skriv ner era tankar och lägg till era anteckningar i slutarbetet.

Använd följande frågor som stöd:

  1. Vilka var styrkorna i ert team?
  2. Hur skulle ni ändra på teamets arbete?
  3. Vilka fördelar märkte ni i distansarbete?
  4. Vilka utmaningar märkte ni i distansarbete?

Läraren bedömer alla uppgifter i slutarbetet på en skala från 1–5. Poängen från alla uppgifter räknas ihop och divideras med antalet medlemmar i teamet. På så sätt får man teamets medeltal, det vill säga teamets gemensamma vitsord för slutarbetet.

I bedömningen beaktas följande:

  • Att man förstått uppgiften och svaret motsvarar anvisningarna
  • Att man besvarat alla frågor
  • Användning av konkreta, kreativa men realistiska exempel i svaren
  • Att man tillämpar lektionernas innehåll i svaren
  • Elevens egen reflektion förmedlas i svaret
  • Slutarbetet är tydligt och enhetligt