Företagsbyn för högstadiet i distansundervisning

Välkommen att använda Företagsbyns distansmaterial för högstadiet under distansundervisningen fr.o.m. 29.3!

Distansmaterialet kan användas i följande fall:

a) Genomgången av Företagsbyns läromedel faller under distanstiden fr.o.m. 29.3. I detta fall använder ni endast distansläromedlet ur materialet.

b) Företagsbyns speltillfälle faller under tiden fr.o.m. 29.3. I detta fall gör ni sluttävlingen tillsammans med klassen.

Vårt mål är att även under undantagstillståndet erbjuda stöd åt lärare i undervisningen i arbetslivs- och ekonomifärdigheter. Vi vill också erbjuda eleverna meningsfulla och inspirerande sätt att lära sig om dessa teman, trots att själva speldagen i Företagsbyns lärandemiljö olyckligtvis inte blir av för en del elever.

Genomförande av lärandehelheten

Denna version av Företagsbyn för högstadiet -lärandehelheten är anpassad för distansundervisning. Helheten består av fyra lektioner samt en sluttävling där eleverna tävlar i team med sina slutarbeten.

Under lärandehelheten får eleverna öva på olika former av distans- och teamarbete. Under lektionerna gör eleverna uppgifter som handlar om ekonomi, arbetsliv och samhälle och jobbar individuellt, parvis och i team. I sluttävlingen tävlar eleverna med sina slutarbeten regionalt mot alla team, och utnyttjar allt de lärt sig under lektionerna. I slutarbetet har varje teammedlem en uppgift som hör till den egna rollen, men det är ändå viktigt att samarbeta med det egna teamet.

Läromedlet består av fyra lektioner. Läromedlet bygger på Företagsbyns normala material samt uppgifter från speltillfället. Eleverna kan göra uppgifterna på distans antingen ensam, parvis eller i team. Man kan arbeta med uppgifterna på dator, pekplatta eller smarttelefon.

En lektion tar ungefär 60 minuter. Eleverna kan också använda mer tid på uppgifterna.

I slutet av varje lektion gör eleven en individuell uppgift som returneras till läraren. Syftet med dessa uppgifter är att följa upp elevernas arbete och att eleverna demonstrerar sitt lärande. Uppgifterna behöver inte bedömas. I läromedlet kan du på förhand bekanta dig med uppgifterna som eleverna kommer att lämna in.

Indelning i team

Dela in eleverna i team med 4–5 personer enligt ditt eget omdöme. Informera varje team om teamets nummer (1–5) samt teammedlemmarnas namn. Ifall det är färre än fem medlemmar i teamet, bör varje team ändå ha en verkställande direktör. Eleverna väljer själva sina roller tillsammans med teamet, och väljer också vilken roll som eventuellt faller bort.

Under lärandehelheten kommer eleverna att arbeta med företaget Raisio.

Obs! I sluttävlingen kan namnen på olika roller i ledningsgrupperna avvika lite från det vanliga läromedlet. Nedan kan du se hur rollerna från läromedlets uppgift 1.2 Team och roller > Rollerna i teamet har anpassats till sluttävlingen. Detta gäller endast om ni har hunnit gå igenom lektioner med klassens eget lösenord som finns på Lärarportalen.

VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR = Personen ansvarig för företagets ekonomi

MARKNADSFÖRINGSCHEF = Personen ansvarig för rykte

PERSONALCHEF = Personen ansvarig för produktion

FÖRSÄLJNINGSCHEF = Personen ansvarig för försäljning

CHEF FÖR FÖRETAGSANSVAR = Personen ansvarig för företagsansvar

Elevernas arbetssätt

Under lektion 1 väljer eleverna själva en plattform för gruppdiskussion med det egna teamet. Du kan också instruera eleverna redan på förhand i användningen av olika diskussions- eller arbetsplattformar. Lämpliga plattformar är till exempel WhatsApp och andra meddelandeapplikationer.

Ge anvisningar åt eleverna för inlämningen av de individuella uppgifterna i slutet av lektionerna (till exempel Wilma eller e-post).

Instruera eleverna i användningen av läromedlet:

  • Gå till adressen ylakoulu.yrityskyla.fi
  • Logga in med lösenordet raisiodistans

Användning av lärarportalen och Lärarhandboken

Lärarhandboken i Lärarportalen finns till din hjälp, ifall eleverna önskar hjälp med uppgifterna. I Lärarhandboken hittar du de rätta svaren till uppgifterna. Handboken hittar du uppe i högra hörnet då du loggar in på Lärarportalen. Du kan logga in med ditt användarnamn på adressen opeportaali.yrityskyla.fi. Du kan också nå lärarhandboken via denna direkta länk. Du kan också ändra språk på Lärarportalen uppe i högra hörnet bredvid ditt namn.

Nedan hittar du en bild på hur Lärarhandboken i Lärarportalen ser ut. Genom att klicka på balkarna för de olika lektionerna kan du se de rätta svaren till uppgifterna

Undantag angående läromedlet för distansundervisning

Observera följande undantag:

  • Delen ”Anvisningar om hur läromedlet används” under rubriken Börja med de här i Lärarportalen används inte
  • Eleverna samlar inte ryktespoäng under lektionerna
  • Elevernas svar sparas inte i läromedlet
  • Eleverna använder lösenordet ”raisiodistans” för att logga in till läromedlet
  • De lektionsspecifika instruktionerna för teknik används inte
  • Tips för läraren-sektionen i början av varje lektion används inte

Därtill finns följande delar inte alls i läromedlet:

  • Lektion 1: Video från Företagsby-speltillfället i del 1.1
  • Lektion 4: 4.3 Affärsplan
  • Speltillfället i Företagsbyn
  • Lektion 5

Beskrivning av sluttävlingen

I distansundervisningen fungerar sluttävlingen som motsvarighet för speltillfället i Företagsbyns lärandemiljö. Uppgifterna i sluttävlingen bygger på uppgifter från speltillfället. Varje team deltar i sluttävlingen genom att göra ett gemensamt slutarbete.

I sluttävlingen utmanas eleverna att visa sitt kunnande och sin kreativitet. I sluttävlingen har varje teammedlem en egen uppgift. I tävlingen finns alltså sammanlagt fem uppgifter samt en gemensam utvärdering av teamets arbete. Om teamet har färre än fem medlemmar och någon av rollerna saknas, behöver uppgiften för denna roll inte göras.

Varje medlem i teamet ansvarar för sin egen uppgift. Uppgifterna kan göras självständigt, men vi uppmuntrar eleverna till att samarbeta med sina team. Till slut är det på verkställande direktörens ansvar att samla ihop alla svaren för slutarbetet och lämna in dem till läraren för bedömning (enligt lärarens instruktioner, exempelvis per e-post).

Läs först själv igenom uppgifterna för slutarbetet. Efter lektionerna kan du dela länken till sluttävlingens uppgifter med varje team: opeportaali.yrityskyla.fi/loppukilpailu

OBS! Eleverna svarar på uppgifterna för slutarbetet med tanke på sitt företag och sin produkt. Företaget och produkten är desamma som i läromedlet.

De bästa slutarbetena belönas

Läraren bedömer alla slutarbeten enligt de kriterier som finns i slutet av dessa instruktioner. Slutarbetet som fått flest poäng i varje skola skickas vidare till Företagsbyns nationella tävling senast 21.5.2021. Ifall det finns flera klasser och lärare i skolan som jobbar med Företagsby-lärandehelheten, bör lärarna sinsemellan välja ett av bidragen som skickas till Företagsbyn.

Slutarbetet skickas in till den lokala Företagsbyns e-postadress. E-postadressen hittar du på Lärarportalen under kontaktuppgifter. Ange följande information i rubriken när du skickar in tävlingsbidraget:

  • Skolans namn
  • Klass (till exempel 9C)
  • Vinnarteamets nummer (till exempel Team 3)

Läraren informeras om vilka lag som gått vidare till finalen i slutet av maj.

Bedömningskriterier

Alla uppgifter i slutarbetet (1, 2, 3, 4 och 5) poängsätts enligt kriterierna nedan. Uppgift 6 poängsätts inte, men kan ha en positiv inverkan då vinnaren avgörs ifall teamens resultat är jämna.

Varje uppgift i slutarbetet poängsätts på en skala från 1–5. I tabellen nedan presenteras riktlinjerna för poängsättningen. Varje team kan alltså få maximalt fem poäng per uppgift. Poängen från uppgifterna räknas ihop och divideras med antalet medlemmar i teamet. På så sätt får man teamets medeltal, som är rättvist också för de team som har färre än fem medlemmar. Resultatet (teamets medeltal) är teamets gemensamma vitsord.

Det viktigaste i poängsättningen är att varje team tilldelas poäng enligt samma kriterier. Läraren poängsätter slutarbetena enligt sitt eget omdöme, men på så sätt att hela klassen bedöms rättvist på lika grunder.

1–2 p.

  • Svaret motsvarar anvisningarna endast delvis och eleven har inte förstått uppgiften
  • Alla frågor har inte besvarats
  • Svaren är dels bristfälliga och lektionernas innehåll tillämpas någorlunda
  • I svaren ges inte exempel
  • Elevens egen reflektion syns inte i svaret

3–4 p.

  • Svaret motsvarar anvisningarna och eleven har förstått uppgiften
  • Alla frågor har besvarats
  • Det finns en del exempel i svaren
  • Svaret är klart och tydligt
  • Lektionernas innehåll tillämpas en del i svaren
  • Elevens egen reflektion syns något i svaret

5 p.

  • Svaret motsvarar anvisningarna och eleven har förstått uppgiften
  • Alla frågor har besvarats
  • I svaren används konkreta, kreativa men realistiska exempel
  • Svaret är klart och tydligt, men framför allt enhetligt
  • Lektionernas innehåll tillämpas mångsidigt i svaren
  • Elevens egen reflektion syns i svaret

Tabell för poängsättning

Du kan använda tabellen nedan som hjälp i poängsättningen.

Klass (t.ex. 9A)
Teamets nummer (1–5)
Antal teammedlemmar
Teammedlemmarnas namn
Slutarbetets uppgifter Poäng (1-5 p)
1. Verkställande direktör
2. Marknadsföringschef
3. Personalchef
4. Försäljningschef
5. Chef för företagsansvar
Poäng totalt
Teamets vitsord (totala poäng delat med antal medlemmar i teamet)