Företagsby-dag i skolan

Välkommen till Företagsby-dagen i klassrummet!

På grund av lärarstrejken är det nu möjligt att ordna Företagsby-dagen även i skolan. Från den här sidan hittar du instruktioner för dagen. Det räcker ungefär en timme att bekanta sig grundligt med instruktionerna.

Allmänt

Under Företagsby-dagen arbetar eleven i flera olika roller

Spelet “Företagsby-dagen i skolan” är ett spel där eleven jobbar i ett eget yrke. Under dagens lopp får eleven jobba med arbetsuppgifter, fungera som medborgare i samhället, samt utveckla sina kunskaper i finanshantering.  Verksamheten sker i klassrummet, men ett digitalt spel styr aktiviteterna.

 

Varaktighet 3 timmar

Företagsby-dagen i skolan består av tre 60min, eller fyra 45min långa lektioner. Mellan lektionerna kan normala raster hållas – Företagsby-dagen i skolan fortsätter alltid efter rasten.

 

Eleven har ett eget yrke

Företagsby-dagen innehåller totalt 22 olika yrken. Det fungerar väl att spela spelet tillsammans med en sammansatt klass! Flera elever kan ha samma yrke samtidigt, således kan lätt mer än 22 elever delta parallellt.

 

Maskiner som behövs för spelet

Observera, att varje elev ska ha en maskin, där hen kan spela spelet. Det kan vara en tablett, en bärbar dator, eller en smarttelefon. Om det inte finns maskiner åt alla kan eleverna jobba i par inom samma yrke.

För övrigt behöver eleverna papper och penna, samt i vissa uppgifter även färgpennor.

Olika uppgifter

Uppgiftstyperna i spelet innehåller mångsidiga uppgifter som passar flera olika elever. Kreativa uppgifter: svaren ges i form av text, bild och/eller som en ljudfil. Flervalsuppgifter: kombinera påståenden med varandra eller välj rätt alternativ. Uppgifterna innehåller både individuella- och interaktionsuppgifter. Interaktionsuppgifter: eleverna håller teampalaver och presenterar bland annat saker de lärt sig under dagen.

I de kreativa uppgifterna får eleverna genomföra kundundersökningar och planera projekt, bland annat planerar indredningsarkitekten ett nytt utrymme för lärande med hjälp av att fråga klasskamraternas åsikter och därefter skissera planen på papper. Vi strävar efter att aktivera eleverna med omväxlande uppgiftstyper och genom en färggrann och spelaktig lärandemiljö! Med hjälp av dessa element vill vi erbjuda en inspirerande Företagsby-dag i skolan.

 

Lärandemål

Utgångspunkten till lärandemålen är att unga skulle lära sig kunskaper som behövs i framtida arbetslivet. Detta görs med hjälp av funktionella metoder. Under dagens lopp utvecklar eleven bland annat sina grupparbets- och interaktionsförmågor. Även kunskaper som att fungera flexibelt i olika situationer och att kreativt lösa problem utövas. Eleven inser att hen är en betydelsefull del av samfundet och samtidigt lär hen känna sina egna styrkor samt utnyttja sig av dem. Begrepp gällande samhälle och ekonomi blir bekanta och eleven lär sig konkret att hantera sin egna ekonomi.

Alla texter och bilder som eleverna sparat under dagen raderas i slutet på dagen. Permanent raderas de månatligen och inget delas ut till tredje parter.

Före Företagsby-dagen

Uppdelning av yrken

Organisera arbetssökningen i klassen på normalt vis, enligt instruktionerna i lärarhandboken.

Då Företagsby-dagen ordnas i skolan, skiljer sig yrken från den vanliga Företagsby-dagen. Undantagsvis hittar du arbetsplatsannonserna från denna länk. Det finns sammanlagt 22 yrken.

I enlighet med läroboken får eleverna välja tre favoriter från dessa yrken, vilka de ansöker till. På basis av arbetsintervjuer gör läraren beslut över vilka yrken eleverna får jobba med under Företagsby-dagen i skolan.

Om eleverna önskar sig, får de klä sig i enlighet med det egna yrket.

 

Uppdelning av team

Dela upp eleverna i ungefär fyra personers team före Företagsby-dagen. Teamen kan namnges på något roligt vis, eller så kan de numreras, eller skiljas åt med bokstäver. Teamen arbetar tillsammans under Företagsby-dagens lopp med till exempel olika interaktionsuppgifter. Målet är att alla elever skulle ha olika yrken. I mindre klasser kan några yrken bli över, medan i större klasser kan flera elever jobba med samma yrke.

Informera eleverna om de valda yrken samt team-uppdelningen före Företagsby-dagen.

Rekvisitapaketens roll

Vi skickar ett rekvisitapaket till din klass; eleverna får produkter som fungerar som rekvisita i Företagsby-butiken. Med hjälp av produkterna lär sig eleverna att konsumera samt planera konsumeringen. Produkterna konkretiserar också ersättningen som man får av att arbeta. Under dagens lopp får eleverna lön, och i slutet av dagen får de använda lönen i butiken. De får ta hem produkterna som de köpt. Produkterna som blir över får ni använda i skolan hur ni vill.

Med rekvisitapaketet kommer även bankkort till eleverna. I lärarhandboken (Företagsby-dagen i skolan –> att logga in i spelet) finns mer ingående instruktioner för utdelningen av bankkorten.

 

Produktpriser

Med rekvisitapaketet följer flera exemplar på färdiga prislistor. En prislista placeras i butiken i närheten av produkterna. Ytterligare en prislista placeras nära kassan, så elevernas inköp kan kontrolleras.

 

Lönen och uppköpen

Varje elev får 15 euro lön under dagen. Denna delas ut i tre omgångar (5 euro per gång). Efter skatter blir elevens nettolön 12 euro. Under spelets gång betalas telefon- och trafikkostnader (sammanlagt 6 euro) automatiskt via autogiro. Vid slutet av dagen har eleven således 6 euro kvar att använda. Via uppgifterna följer eleven sitt egna konto, som hen öppnar i början av spelet.

I uppgifterna är det tydligt utsatt när eleverna kan gå i butiken. Den näst sista uppgiften i spelet leder eleverna till butiken. Butiksbesöket görs således efter den sista lönen och efter att räkningarna är betalda.

I samband med butiksbesöket lönar det sig att skriva på elevens bankkort hur mycket pengar hen har använt.

I uppgiften före butiksbesöket räknar eleverna ihop hur mycket pengar de har att använda sig av. I samband med butiksbesöket visas summan ännu i nätbankens kontovy på följande vis:

Förbered dagen enligt följande

  1. Dela ut ett yrke åt varje elev enligt instruktionerna i lärarhandboken. Undantagsvis, använd dig av arbetsannonserna som är ansedda till Företagsby-dagen i skolan. Dessa hittar du i sektionen “uppdelning av yrken och team”. Berätta yrkena till eleverna.
  2. Dela upp eleverna i team på 3-4 personer och berätta teamen åt eleverna. Teamen kan komma överens om egna mötesplatser under Företagsby-dagen.
  3. Bekanta dig med lektions- och uppgiftsstammen.  Ladda ner stammen till 60min lektionen eller ladda ner stammen till 45min lektionen.
  4. Bekanta dig med sektionen Företagsby-dagen i skolan i ändan av den här sidan.
  5. Boka maskiner åt varje elev. Företagsby-spelet används via Seppo-underlaget på internet. Länken till spelet finns i denna guide, under sektionen Att logga in till spelet. Ladda inte ner Play Seppo – Learn and explore-applikationen, Företagsby-spelet fungerar inte i appen.
  6. Bestäm ett utrymme där eleverna kan ha butiken i slutet av lektionen. Eleverna som jobbar i butikerna (K-Supermarket och Lidl) ska själv ställa fram produkterna. En del av klassrummet eller ett utrymme utanför klassen fungerar bra.
  7. Försäkra dig att det är möjligt att i början av dagen visa videon från en skärm till hela klassen.

Tidigare nämnda förberedelser är utmärkta för att genomföra Företagsby-dagen i skolan. Om du vill, kan du dessutom läsa nedan hur du kan göra Företagsby-dagen ännu mer upplevelserik.

Att förstärka rollen

Tala med eleverna på förhand om yrkesklädseln. Goda frågor till diskussionen är till exempel:

  1. I hurudana kläder kan man gå till jobbet? Kan man gå i pyjamas eller idrottskläder?
  2. Spelar det någon roll hur du ser ut på jobbet? I hurudant jobb har det mer betydelse och i hurdant är det inte så betydelsefullt?
  3. Finns det yrken där klädseln spelar mer roll än i andra yrken?

Ge som uppgift åt eleverna att fundera på klädseln gällande deras egna yrke. Kom överens om att alla klär sig passande i yrkesrollen under Företagsby-dagen i skolan.

Eleverna kan även pyssla egna id-kort åt sig. I id-kortet ska det komma fram elevens namn, yrke och företag. Laminerade kort är lätta att lägga runt elevernas hals under Företagsby-dagen. Id-korten är även ett tydligt tecken till eleverna när de är i yrkesrollen och när de är som sig själv (som exempelvis på rasterna).

Att bygga miljön

Om möjligt, kan utrymmet omorganiseras till ett eget litet miniatyrsamhälle. Eleverna kan enskilt eller i grupp justera pulpeterna eller andra möbler som egna arbetslokaler. Reklamen som är gjorda under Företagsby-lektionen kan läggas utanför arbetslokalerna som en symbol för vilka företag fungerar i lokalen. Eleverna kan instrueras till att samla tillbehör som de anser sig behöva under dagen, exempelvis pennor, papper och sax.

Företagsby-dagen i skolan

Bekanta dig extra noggrant med instruktionerna nedan, ifall du ska ordna Företagsby-dagen i skolan.

Börja Företagsby-dagens första lektion enligt följande:

  1. Visa videon som är avsedd till att börja Företagsby-dagen. Videon hittar du nedan. Klicka på inställningar-ikonen i högra kanten av videon, och välj svenskspråkig text.
  2. Dela ut maskinerna till eleverna.
  3. Instruera eleverna till att logga in i spelet enligt följande instruktioner.

Hjälp eleverna med att logga in i spelet enligt följande:

  1. Skriv upp spelets adress  yrityskyla.seppo.io/login/423B1A exempelvis på tavlan.
  2. Eleverna öppnar webbläsaren och skriver adressen i adressfältet.
  3. Be eleverna att välja svenska som språk från menyn.
  4. Tryck Börja ett nytt spel – knappen i spelets hemvy.
  5. Till följande ska eleverna skriva sitt eget namn i  Teamets namn – fältet och trycka på Fortsätt – knappen.
  6. Då blir elevens personliga spelarnamn synlig. Instruera eleverna till att skriva upp spelarnamnet på ett papper eller i häftet. Spelarnamnet behövs om det blir nödvändigt att logga in på nytt.
  7. Nu kan eleverna påbörja spelet med att trycka på Fortsätt till spelet – knappen.
  8. Berätta för eleverna att de kan hämta sina bankkort från dig efter att de gjort uppgiften där bankkontot öppnas.Obs! Om eleverna inte kommer direkt in på den rätta sidan, instruera dem att skriva i adressfältet eller i Google play.seppo.io. Eleverna loggar in i Seppo som “Spelare”. Efter det skriver de i textfältet pin-koden 423B1A.

Att öppna upp uppgiften

Efter att eleverna har loggat in spelet öppnas upp en stadsbild på Företagsbyn, som fungerar som en spelbräda. Instruera eleverna till att söka ikonen som symboliserar den första uppgiften (i nedre hörnet av bilden). Med att klicka på ikonen öppnas första uppgiftens rubrik. Tryck på  Öppnaknappen för att se uppgiftens innehåll. Tydliga ikoner och knappar handleder eleven vidare i uppgiften.

 

Övergång till nästa uppgift

När första uppgiften är gjord i sin helhet, öppnas nästa uppgift på spelbrädan, som öppnas på samma vis. Efter tre första uppgifter är uppgifterna olika beroende på elevens yrke.

Vad är ett bymöte?

Varje lektion börjar lugnt och sansat med ett gemensamt bymöte, som leds av läraren. Första lektionen börjar i enlighet med instruktionerna i sektionen Att komma igång med Företagsby-dagen. Instruktioner för övriga lektionernas bymöten hittar du nedan. Guiden för fjärde lektionen gäller bara klasser, där lektionernas längd är 45min.

 

Bymötet i början av andra lektionen

Samla klassen till ett bymöte.

Eleverna har förberett tal, där de presenterar sig själv och sitt företag. Nu ska varje elev hålla sitt tal. Läraren delar ut turerna. Ge dundrande applåder åt alla talare. När alla har presenterat sig fortsätter eleverna med uppgifterna.

 

Bymötet i början av tredje lektionen

Samla klassen till ett bymöte.

Eleverna har förberett någonting, som de ska dela med sitt lilla team. Det kan vara till exempel en video, ett kort tal eller en gallup. Försäkra dig att alla minns vem är i deras team med och kom överens var teamen jobbar. Berätta för eleverna att teamen ska samlas och varje elev ska turvis presentera sin sak. Resten av teamet ska lyssna. En påminnelse om vad eleven ska berätta i teammötet hittar du i elevens uppgifter i uppgiften “Vi lär oss tillsammans”.

När alla teammedlemmar har presenterat sin sak, får eleverna fortsätta med uppgifterna i spelet.

OBS! Om någon av eleverna har påbörjat uppgifterna senare än andra (t.ex. på grund av ett tekniskt fel) har hen troligen inte hunnit göra uppgiften där eleverna gör material till lärostunden. Då deltar eleven i teammötet i rollen av en lyssnare, och lyssnar på andras presentationer. Hen kan senare presentera sin sak till en annan elev eller till läraren.

 

Bymötet i början av fjärde lektionen

Fjärde lektionen och bymötet organiseras enbart om ni använder er av 45min lektioner eller om Företagsby-dagen har fördröjts till en fjärde 60min lektion.

Samla klassen till ett bymöte.

Be eleverna att visa tummen upp om de håller med påståendet.

Be eleverna att visa tummen ner om de inte håller med påståendet.

Påståenden:

  • Jag har haft en bra jobbdag.
  • Arbetslivet känns spännande.
  • Nu förstår jag bättre ekonomiska grejer.
  • Jag har haft tillräckligt med arbetsuppgifter.
  • Jag har haft tillräckligt med tid att göra mina uppgifter.
  • Jag har fått hjälp då jag har behövt.
  • Jag skulle ha önskat mig få mer hjälp av läraren.
  • Jag har lärt mig något nytt idag.

Du kan fråga några kommentarer och förklaringar av eleverna efter varje påstående om du vill.

Efter reflektionen får eleverna fortsätta med sina egna arbetsuppgifter i spelet.

Eleven stänger av spelet i misstag

Om eleven stänger av webbläsaren eller fliken i misstag, kan hen återgå till spelet med det egna spelarnamnet. Instruera eleven till att skriva spelets adress på nytt i adressfältet i webbläsaren.

Nu trycker eleven på knappen Fortsätt ditt föregående spel och matar in sitt spelarnamn i sektionen Spelarnamn. Spelet fortsätter där eleven blev senast.

Eleven väljer fel yrke i början av spelet

Man kan inte byta det valda yrket mitt i spelet, för att spelet byggs upp enligt det yrket som eleven valt.

Om eleven väljer fel yrke i början av spelet ska du be hen att logga ut från spelet med att trycka på karaktär-knappen i högra övre kanten och sen på Logga ut-knappen. 

Instruera eleven till att skriva spelets adress på nytt i adressfältet i webbläsaren och påbörja spelet med ett nytt spelarnamn.

Följande uppgift öppnas inte i spelet

Om följande uppgift inte följer automatiskt, har antagligen internetförbindelsen gått av på maskinen. Prova följande:

  • Ladda spelsidan igen från webbläsarens uppdatera-knapp.
  • Ansluta maskinen på nytt till nätverket.
  • Försäkra dig, att maskinen inte gått i flygplansläge.

Det kan hända att en del av eleverna framskrider snabbare under Företagsby-dagen. Det finns tilläggsuppgifter i spelet på olika ställen. Du känner igen dem av den grenade uppgiftsstigen.

Som tilläggsuppgifter till den sista lektionen passar också de fördjupade uppgifterna 3E, 6E och 9D i Företagsby-läroboken.

Lektion nummer 10 och feedback

Gå igenom 10. lektionen efter Företagsby-dagen som vanligt, enligt instruktionerna i lärarhandboken och läroboken.

I den sista uppgiften på lektion nummer 10 fyller eleverna i ett feedback-enkät, som fungerar samtidigt som självvärdering.

I feedback-enkätet i lärarhandboken för lektion nummer 10 frågas frågor gällande en normal Företagsby-dag. Därför önskar vi oss att ni undantagsvis använder er av feedback-länkarna nedan under den tionde lektionen.

  • Lärarens enkät hittar du här.
  • Elevernas enkät, länk till eleverna: zef.fi/s/o2c488is
  • Du kan själv bekanta dig med elevernas enkät från denna testlänk. Svaren som görs via testlänken sparas inte i våra feedbacksystem.

Vi önskar er en bra Företagsby-dag i skolan!

Hjälp med att organisera Företagsby-dagen i skolan

Vid behov får du hjälp från Företagsbyn angående frågor gällande organiseringen av Företagsby-dagen i skolan. Nedan hittar du din kontaktpersons kontaktuppgifter.

Mari Saarelainen
Bykoordinator
mari.saarelainen@tat.fi
050 573 6772